sudan dayız. kızım 18 aylık. evde sıkıldığı için sürekli sokağa çıkıyoruz. buradaki çocuklarsa düzgün olmayan bir arapçayla, bazen de yerel dilleriyle konuşuyorlar.
bu durumun dil gelişimi üzerinde olumsuz bir etkisi olur mu? neler tavsiye edersiniz? şimdiden teşekkürler
Sevgili @karcicegi ve [MENTION=52]Nisa[/MENTION] ;
Sizleri çok iyi anliyorum..aynı hisleri zamanında uykusuz kalacak kadar çok yaşadım. Oğlum 1,5yasindaydi yurt dışına çıktığımızda.kızım burda dünyaya geldi.6ve 3 yasindalar şu an...
Öncelikle çocukların dil gelişimi için pekcok şart var diye düşünüyorum.yaptıklarımdan yola cikarak sıralamaya calisayim:
# temel şart anne babanın kendileri ile düzenli bir iletişim kurması,konuşmasıdır
#4Yasindan evvel tv tablet çİzgi film gibi dil gelişimini olumsuz etkileyen dış faktörlere maruz kalmamalılar..
#bol bol ve düzenli olacak şekilde ana dilde kitap okuma olmalıdır..
#konuşmayla beraber resim yorumlama,anlatım ve betimleme gibi oyunlarla çocuğun daha fazla cümle ve kelime duyması sağlanmalıdır.
#oyuna odaklanmış sekildeyken arkadan yavaş fon müzikleri veya klasik müzikler dinletilebilir
#tekerlemeler ezberletilebilir
#bizim çocukken oynadığımız tekerlemeli el oyunlari oynanabilir(yağlı boya,sayisirken kullandığımız tekerlemeler vs)
#hikaye uydurmaca oynanabilir
#oyunlarda çocuklara sirasi ile senaryo yazma oynanabilir..
Bunlar ilk etapta aklima gelen ve bizzat uyguladığım yöntemler sevgili anneler..
Biz evde türkçe dışında asla hiçbir şekilde diğer dillerden karıştırarak konuşmadık. Çocuklar sadece anadillerini duydular bizden.
Bizim yasadigimiz yerde fransızca,flamanca ve ingilizce kullaniliyor..okullarda da öğretilen bu üç dil.duruma göre de almanca ekleniyor..
Oğlum 4yasinda anaokuluna başladığında sınıfın çoğu birkaç dili biliyor gibi görünsede(2,5 yaşta başladıkları icin) farklılığı ilkokula başlayınca anladık. Anaokulunda oğlum 2.ayın sonunda ingilizce konuşuyordu..bizde eşimle hayretle izledik emin olun.4.ayın sonunda herkesle kolayca iletişim kuracak kadar öğrenmişti dili..bu yıl 1.sınıfa başladı ve 2.ayın sonunda (kasim ayi basinds idi)ingilizce okuma ve yazmanın dışında evde benim azıcık yardımım ve oyunlar vasıtasıyla turkceyide yazmaya başladı..şu an turkce okumalarimizida yaptığımız için ikisi beraber gidiyor..bunun yanı sıra hergün 1saatte fransızca görüyorlar..fransizcsnin aksagani çok farklı olmasına rağmen 4ayda cümle kurar hale geldi coksukur..ki biz eşimle fransızca bilmiyoruz..ama dinliyoruz her anlattığında..oğlum bize öğretmeye çalışıyor..renkleri hayvanları falan
Bu süreçte okuduklarım ve yaşadıklarım birbirini destekledi diyebilirim.4yasa kadar yapılan pekcok yatırımın semeresini adım adım alıyor olmak adem hocamıza hayranlığımi bır kat daha arttırdı..yaptıklarımızin hepsi onun söyledikleriydi çünkü...
Kızim 3yasinda ve evde.burda zorunlu olsa bile kreş göndermedik..bir cezasi yok ama mahalle baskisini anlatamam..düzene ters iş yapıyorsun çünkü..hep dediğim seyAnadolu ped. Demek ezber bozmak demek
Rabbim çocuklarımızı zayi ettirmesin inş..
Biraz olsun yüreğinize su serpebildiysem ne mutlu bana
Sevgiler
[MENTION=2167]Sevgili[/MENTION] Nisa içiniz rahat olsun. Anlattıklarım bizzat yaşadıklarımdan örnek..başta da dediğim gibi cok uykusuz geceler geçirdim..herkes bişey diyor,herkes birtavsiye ediyor..birde burda yeniydik o zamanlar..herkes kendince yardım etmek istiyordu ama en buyuk sorun hic kimsenim adem hocamdan ve anadaolu ped den haberi olmamasiydi.beni bu konuda içsel olarak yönlendiren şey okuduklarım ve dinledikelrimdi....
Bir çocuğun dil öğrenirken de matematik öğrenirken de okulu severken de sahip olması gereken temel sey 0-6yasta anne baba ile neler yaptigi,nasıl gecirdigi idi..okula baslamasiyla devreye daha onemli bir faktor olan ogretmen giriyordu..ve bu üçgende çocuk tüm eğitim hayatını tamamlıyordu...
Bu yüzden okula başlamadan önce çocuğun kendini kesfinde rehberlik etmek temel amaç olmalı diye dusunuyorum..biz 4sene oğlumla sadece oyun oynadık diyebiliriz..sayıları katarak,renkleri katarak,olayları ekleyerek..onun yönlendirmesiyle..Çocuk tüm dünyayayı ve esyayi oyunla keşfediyor çünkü..herşeyi oyunla öğretmek inanılmaz mümkün...
şu an yazmayı iyice öğrendiği için herşey oyun..
Mesela garsonculuk oynuyoruz,oğlum garson oluyor elinde kalem kagit,biz kardeşiyle müşteri oluyoruz ve sipariş veriyoruz..türkçe..tek tek yaziyor yanımızda..ben de göz ucuyla kontrol ediyorm..bu saatler surebiliyor..
Ya da dedesine kuzenine halasina mektup yazıyoruz beraber
Ve ya aşçılık oynuyoruz..yemek tarifi yazıyoruz yapıyoruz bitaraftnda da..pasta tarifi..ne isterse...
Hikaye uyduruyoruz yazabldgi kdr onu yazıyor...bazen kitapları alıp kendi bakarak yazmaya çalışıyor...benden eşlik etmemi isterse herisimi bırakıp hemen dahil oluyorum..kısacası bizimki elinde defter kalem sürekli ortalarda bişeyler yazıp çizmek istiyor..bizlere notlar yazıyor..buzdolabına not panomuza yapistiiryoruz..ben ona notlar yazıyorum
İngilizce ve Fransızca kısmını okulda yeterince ve ihtiyacı olduğu kdr veriyorlar zaten..yapılması gerekn varsa öğretmen bizden ufak destekler istiyor sadece..ama çocuk okulda öğreniyor herşeyi..Bize bisey bırakmıyorlar
Siz hangi ulkedesinz bilemiyorum ama Avrupada çoğunlukla eğitim modeli bu..
Odevsiz veya minimum ödev.....
Size tavsiyem rahat olun..çocuğunuza güvenin ve yavrunuzun seveceği ve gerçekten çocuğun ruhundan dilinden anlayan bir öğretmenle buluşturmaya gayret edin..çocuğun okulu sevmesi öğretmenden geçiyor çünkü..
Ve duanızı eksik etmeyin yavrunuzdan..çünkü bize emanet olan bu yavrulara bir yere kdr refakat edebiliyoruz..sonrası Allaha emanetler...her şeyleriyle..
Kolay gelsin..
Sevgilerimle