Hayallerine Mudahale Edilmemis Çocuk istiyoruz

Hayallerine müdahale edilmemiş, o masum dünyasına girilmemiş çocuklar lazım. Problem çözme becerisi geliştirilmiş, abzurt fikirleri desteklenmiş, denemekten korkutulmamış çocuklar lazım biz öğretmenlere..Ahmet Şerif Izgoren'in verdiği bir örnek vardi. Çoktan seçmeli sınavda "hangisi farklıdır? " sorusunda "elma, çilek, portakal, kalem" olan seceneklerden Ustun zekali bir çocuğun verdiği cevap "çilek" olmuş. Tabi cevap yanlis degerlendirilmis hocalari tarafindan ve puani kirilmis. Demişler oglum sen bilmiyor musun gerçekten bu sorunun cevabını. Çocuk demiş elbette beklenen cevabin 'kalem' olduğunu biliyorum,çünkü o meyve degil. Ama çilek de doğru. Çünkü elmanin kabuğu soyuluyor, portakalinki soyuluyor, e kalemin de soyuluyor, ama çilek farklı, kabuklari soyulmuyor... Işte sınıfımda böyle çocuklar görmek istiyorum. Çok yönlü düşünsün, fikir üretsin, değişik çözüm yolları önersin.. Ebeveynler hirsla harfleri sayıları sekilleri çizgi çalışmalarını öğretmenin dışına çıksa.. ama.. ne yazik ki geçen yıl 4 yaş grubumdaki sınıfımda bile hayal gücü halen aktif olan sadece 2 çocuk vardı. Sadece 2 çocuk! Yani kimse sanmasin ki insanların hayal güçlerini hep ilkokul öğretmenleri yok ediyor. 44 aylıktan başlayan cocuklarimdan bahsediyorum.. değişik düşünemeyen, denemekten kaçan, yanlış yapmaktan korkan, ögretmenim denizi pembe, agaclari mor boyayabilir miyim diye tırsarak soran 4 yasindaki çocuklardan bahsediyorum...Sanıyorum yetişkinler belli bir yaştan sonra ne yapılsa farklı düşünemeyecekler, çünkü onlara da öyle öğretildi. O zaman çocuklara yapilacak en büyük iyilik saniyorum onları rahat bırakmak olacaktır!
 
Evet boyama kitapları da onlar iciçin bir engel. Fakat anne baba çocukla ilgilenmek diyince direkt boyama kitabi almak olarak biliyor bu işi. Ona kitaplar aldim diyor, şu kahramanli bu starli boyama kitaplari aldim bir sürü
 

hafsa5

New member
Boyama kitaplari iyi degilmi azicik acarmisnz benim oglumda boyamayi cook sevmez hep beraber yapariz yoruluyormus
 
[MENTION=4244]dilekoglu[/MENTION] bakın fiziksel olarak çocuğunuza artıları var ancak dediğim gibi hayal dünyalarını çok kısıtlıyor. Harika, ilginç bir uçak, araba, ev yapacakken, kendisi çizmeye başladığında tıpkı boyama kitaplarındaki ev, araba, uçak gibi çizmeye başlıyor. Yani hayalindeki EV objesi, kitaptaki EV objesine dönüşüyor. Biz istiyoruz ki üçgen veya daire şeklinde ev tasarlayabilsin, 4 kanatlı uçak çizebilsin vs... yani TAMAMEN hayal dünyasını geliştirsin istiyoruz. illa ki uçağı 4 kanatlı çizsin demiyoruz tabi hani özgün düşünme anlamında diyoruz. Yukarıda bir deney ve sonuçlarını anlattım, çocuklar kuş diyince 3 şeklinde martı çizmeye başlıyorlar ÇOĞU...Çünkü boyama kitabında kuşun o olduğunu öğrendi, oysa ki milyon çeşit kuş var. Çocuğun çizdiği 3 şekline benzer olan martı, onun hayal dünyasına müdahale edildiğini gösteriyor. Ben öğretmen olarak kesinlikle önermiyorum. Yani sınırları çizilmiş bir resmi boyasa ne olur ki sanki? neyi başarmış oluyor. Kendi çizsin kendi boyasın. Kendin pişir kendin ye gibi :)

Ayrıca biz öğretmenler çocukların çizdiği resimlerden duygu dünyaları ile ilgili çıkarımlarda bulunmaya çalışırız. Ancak hayal dünyasına müdahale edilmiş çocuk resim çizmekten korkuyor, yanlış çizerim düşüncesi yerleşiyor malesef. Çünkü boyama kitabındaki resim dört dörtlük. Evin duvarı dümdüz çizgi ile çizilmiş, benim hala uzun düz çizgi çizen bir öğrencim olmadı :) beklemiyorum da... Ancak çocuk dümdüz çizmesi gerek diye düşünüyor. BOYAMA KİTABI ONU EMPOZE ETTİ ÇÜNKÜ... Bu her çocukta böyle olacaktır diyemeyiz ama çok büyük bir oranı böyle malesef. Seçim sizin :) Bol şanslar
 

hafsa5

New member
Tesekkur ederim bizim ufaklik dedigim gibi boyama kitabi 1 tane bile bitirmemistir kendi cizimleri cok guzel cok seviyor resim yapmayi .
 

Zeynep01

New member
[MENTION=4244]dilekoglu[/MENTION] bakın fiziksel olarak çocuğunuza artıları var ancak dediğim gibi hayal dünyalarını çok kısıtlıyor. Harika, ilginç bir uçak, araba, ev yapacakken, kendisi çizmeye başladığında tıpkı boyama kitaplarındaki ev, araba, uçak gibi çizmeye başlıyor. Yani hayalindeki EV objesi, kitaptaki EV objesine dönüşüyor. Biz istiyoruz ki üçgen veya daire şeklinde ev tasarlayabilsin, 4 kanatlı uçak çizebilsin vs... yani TAMAMEN hayal dünyasını geliştirsin istiyoruz. illa ki uçağı 4 kanatlı çizsin demiyoruz tabi hani özgün düşünme anlamında diyoruz. Yukarıda bir deney ve sonuçlarını anlattım, çocuklar kuş diyince 3 şeklinde martı çizmeye başlıyorlar ÇOĞU...Çünkü boyama kitabında kuşun o olduğunu öğrendi, oysa ki milyon çeşit kuş var. Çocuğun çizdiği 3 şekline benzer olan martı, onun hayal dünyasına müdahale edildiğini gösteriyor. Ben öğretmen olarak kesinlikle önermiyorum. Yani sınırları çizilmiş bir resmi boyasa ne olur ki sanki? neyi başarmış oluyor. Kendi çizsin kendi boyasın. Kendin pişir kendin ye gibi :)

Ayrıca biz öğretmenler çocukların çizdiği resimlerden duygu dünyaları ile ilgili çıkarımlarda bulunmaya çalışırız. Ancak hayal dünyasına müdahale edilmiş çocuk resim çizmekten korkuyor, yanlış çizerim düşüncesi yerleşiyor malesef. Çünkü boyama kitabındaki resim dört dörtlük. Evin duvarı dümdüz çizgi ile çizilmiş, benim hala uzun düz çizgi çizen bir öğrencim olmadı :) beklemiyorum da... Ancak çocuk dümdüz çizmesi gerek diye düşünüyor. BOYAMA KİTABI ONU EMPOZE ETTİ ÇÜNKÜ... Bu her çocukta böyle olacaktır diyemeyiz ama çok büyük bir oranı böyle malesef. Seçim sizin :) Bol şanslar

Bizde hikaye kitaplarından nesneleri öğreniyoruz. O resimleri öğretiyorum soruyorum. Yani bir suru kuş köpek balık vs çeşidi görüyor. Bu konuda ne dusunuyirsunuz sayın okul öncesi ogretmeni
 
[MENTION=502]Se.viM[/MENTION] hanım öncelikle BU PAYLAŞIMIMDA resimli çocuk kitapları ile ilgili bilgi sundum. Daha açıklayıcı bilgiler bulabilirsiniz :)

kısaca özet geçmem gerekirse, boyama kitapları o an tek bir şeye odaklandırır çocuğu. oysa ki resimli çocuk kitapları aynı anda dil, zihinsel, sosyal-duygusal gelişimine etki eder. Hikaye kitaplarında sadece nesneye odaklanmazsınız, bir heyecan vardır, çocuk kendi yaşamından bazı şeyler görür, bir çok SOYUT kavramı bile (sevmek, saygı duymak vb) öğrenebilir. Yani orda da resim var burda da resim var diye aynı teraziye koyamayız ki hikaye kitapları ile boyama kitaplarını :) onlar ayrı dünyaların insanları :D asla kavuşamazlar.

Hikaye kitaplarının faydası %99 zararı %1 iken (doğru seçilmiş olması önemli, her hikaye kitabından bahsetmiyorum, zira la fontaine masalları küllü zarar)
Boyama kitaplarının faydası %1, zararı %99'dur :) saygılarımla
 
Son düzenleme:

Yusufbekir

New member
Rabbim evlatlarımızı sizin gibi öğretmenlerle karşılaştırsın okul öncesi öğretmeni cok tesekkür ederim.sema maraşlının hikaye kitaplarını cok beğeniyorum ve ahmet şerif izgören bey de favorilerim arasında
 
Rabbim evlatlarımızı sizin gibi öğretmenlerle karşılaştırsın okul öncesi öğretmeni cok tesekkür ederim.sema maraşlının hikaye kitaplarını cok beğeniyorum ve ahmet şerif izgören bey de favorilerim arasında��

Ahmet Şerif İZGÖREN ile tanışma şansımız oldu, çok iyidir. Eminim kitapları da iyidir. TÜBİTAK'ın kitapları da gerçekten faydalı oluyor. Kötü kitaba pek rastlamadım oralarda. Ancak bir hikaye kitabı almadan önce mutlaka okuyun. Verdiği mesaj olumluysa alın, aksi halde çocuğunuzda kin gütme, öç alma gibi istenilmeyen davranışlar oluşabilir. Yıllarca güzel güzel diye dayatılan Keloğlan masalları, La Fontaine'den seçmeler (saçmalar) vs... bizi bitirdiler malesef. İnşallah bizler kendimizi iyi geliştirerek gelecek nesli kurtarırız.
 

Zeynep01

New member
oysa ki resimli çocuk kitapları aynı anda dil, zihinsel, sosyal-duygusal gelişimine etki eder. Hikaye kitaplarında sadece nesneye odaklanmazsınız, bir heyecan vardır, çocuk kendi yaşamından bazı şeyler görür, bir çok SOYUT kavramı bile (sevmek, saygı duymak vb) öğrenebilir.

Öğrenmek istediğim bu kısımda. Bende aynı olduklarını dusjnmuyorum tabii ki. Teşekkürler cevap için :)
 

mercan

New member
Ben dördüncü sınıf öğrencilerimden normalin dışında renkler kullanmalarını istemiştim etkinliğimizde çeşitli nesneleri boyarken. Onlar nesnelerin kendi renklerini kullanmışlardı.

Şuan hatırlayamıyorum da batılı eğitimcilerden birisinin görüşüne göre ilkokul çağındaki çocuklar nesneleri kendi renkleri ile boyamak isterler demişti.

Burada yazılanları görünce heyecanlandım.

Aslında çocuklar yaratılış olarak farklı düşüncelere açık olarak dünyaya gelirler. Sınırlandırılmış olmaları onların bu özelliğini köreltir diye bilir miyiz?
 
Ben dördüncü sınıf öğrencilerimden normalin dışında renkler kullanmalarını istemiştim etkinliğimizde çeşitli nesneleri boyarken. Onlar nesnelerin kendi renklerini kullanmışlardı.

Şuan hatırlayamıyorum da batılı eğitimcilerden birisinin görüşüne göre ilkokul çağındaki çocuklar nesneleri kendi renkleri ile boyamak isterler demişti.

Burada yazılanları görünce heyecanlandım.

Aslında çocuklar yaratılış olarak farklı düşüncelere açık olarak dünyaya gelirler. Sınırlandırılmış olmaları onların bu özelliğini köreltir diye bilir miyiz?

Bazı şeyler dikte ediliyor bence. Örneğin bulut mavi mıdır yoksa beyaz mi? Çocuk bulutu beyaz yapsa, ebeveyn müdehale eder bulut mavi olur diye. Elma kirmizi midir sadece? Ancak sarı elma, yeşil elma çizen kolay kolay bulunmaz cocuklarda.
Üzüldüğüm iki nokta var. Birincisi hayal gücü denen o çok güçlü şeyin yok edilmesi. Yani elmayı turuncu diye hayal eden bir çocuğa izin verilmemesi. Ikincisi ise, elma ve bulut örneğinde oldugu gibi, gerçekte bile var olan şeyleri dahi çocukların çizebilmesinin önüne geçilmesi. Farklı düşüncelerine fırsat verilmemesi. Genel geçer doğruları çocuklara dayatmamiz. Çoğunluk tarafından düşünülen şeyleri çocuğumuzun da düşünmesini isteme.
Evet sınırlandırarak onları köreltiyoruz, çünkü bir süre sonra farklı düşünmeyi unutuveriyoruz.
 
Son düzenleme:

mercan

New member
Yaklaşık bir yıldır batılı eğitimcinin düşüncesi beni oldukça meşgul etmişti.

Öğrendiğime çok mutlu olduğum bir bilgi :)

Teorik olarak anadolu pedagojisi de yer verilmeli.

Resimlerin nasıl analiz edileceği hakkında bilgi veren bir kitap tavsiye edebilecek var mı?
 

mercan

New member
Resim yaparken tükenmez kalem kullanan öğrenciye tükenmez kalemi kullanma demek hayal gücünü olumsuz etkiler mi?
 

Hasen

New member
[MENTION=502]Se.viM[/MENTION] hanım öncelikle BU PAYLAŞIMIMDA resimli çocuk kitapları ile ilgili bilgi sundum. Daha açıklayıcı bilgiler bulabilirsiniz :)

kısaca özet geçmem gerekirse, boyama kitapları o an tek bir şeye odaklandırır çocuğu. oysa ki resimli çocuk kitapları aynı anda dil, zihinsel, sosyal-duygusal gelişimine etki eder. Hikaye kitaplarında sadece nesneye odaklanmazsınız, bir heyecan vardır, çocuk kendi yaşamından bazı şeyler görür, bir çok SOYUT kavramı bile (sevmek, saygı duymak vb) öğrenebilir. Yani orda da resim var burda da resim var diye aynı teraziye koyamayız ki hikaye kitapları ile boyama kitaplarını :) onlar ayrı dünyaların insanları :D asla kavuşamazlar.

Hikaye kitaplarının faydası %99 zararı %1 iken (doğru seçilmiş olması önemli, her hikaye kitabından bahsetmiyorum, zira la fontaine masalları küllü zarar)
Boyama kitaplarının faydası %1, zararı %99'dur :) saygılarımla
@ Okul Öncesi Öğretmeni merabalar slaytı indiremedim de tekrar link atarsanız çok sevinirim.
 
Üst